George Kanellos

Webbtrender deluxe

Hur säkert är ditt lösenord?

leave a comment »

Jag har hur många konton som helst på diverse sajter runt om på nätet vilket innebär en massa lösenord. Jag ser två problem med detta:

  1. Svårt att komma ihåg alla lösenord
  2. Hur kan jag säkerställa att mina lösenord är tillräckligt säkra?

Det första problemet har jag löst med programmet 1Password i min iPhone. Det finns även en version till OS X där man kan synka mellan dator och iPhone, men jag nöjer mig med att ha alla lösenorden med mig i fickan.

Det andra problemet är lite knivigare. Ju säkrare lösenord, desto svårare att komma ihåg och desto längre tid tar det att knappa in varje gång. Med Hackosis Brute Force Calculator, som IDG skrev om för ett tag sedan kan man börja med att kontrollera sina lösenord och se hur säkra de är. Ett lösenord jag testade, som består av en siffra, sex små bokstäver och en stor bokstav, skulle i teorin ta runt 20 minuter att knäcka. Det är inte särskilt bra, och ändå tycker jag att det är ett halvkrångligt lösenord.

Undrar om det går att använda ett helt blogginlägg som lösenord? Det borde ju vara säkert om något.

Written by George

18 november 2008 den 16:31

Publicerat i Webb

Tagged with , , ,

Kommentera

