George Kanellos

Webbtrender deluxe

Twitter vs. Jaiku

with 5 comments

Gemensam topp för Mumbai och Twitter

Gemensam topp för Mumbai och Twitter

Hittills har jag varit ytterst tveksam till den mikroblogghysteri som råder, och som dessutom blossat upp efter Mumbaibombningarna som så detaljerat rapporterades genom korta kvittringar från olyckliga närvarande fåglar… eh, olycksfåglar.

Vad finns det för nytta med mikrobloggar, och är det någonting för mig? Ja, eller är det kanske något för dig?

Jag är tveksam av två orsaker:

  1. Behöver jag verkligen läsa att min kompis Andreas står och väntar i kön till korvkiosken?
  2. Fyller de dedikerade mikrobloggsajterna nån funktion när det går att göra samma sak på Facebook, som dessutom alla mina kompisar har?

Vad vet jag, kanske är det den senaste tidens publicitet som fått mig att överväga min ståndpunkt än en gång. Jag bestämde mig nämligen för att prova Twitter, trots min tveksamhet. Idag, två dagar senare, börjar jag fundera om Jaiku kanske passar mig bättre. Jag har en känsla att de flesta som mikrobloggar i Sverige faktiskt använder Jaiku. Ibland får jag en känsla att mediesverige använder Jaiku som ett eget diskussionsforum för diverse ämnen.

Nu väntar jag på en inbjudan till Jaiku (trodde att jag skapat ett konto för längesen, men det verkar inte gå att återställa lösenordet) så att jag kan jämföra och se vilken av de två sajterna som funkar bäst.

Vad säger ni som provat båda?

Written by George

04 december 2008 den 16:11

Publicerat i Webb

Tagged with , , , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ge mig en mailadress så ska jag ge dig en invite till Jaiku. Du kan maila mig på mymlan72 @ gmail.com

    mymlan

    04 december 2008 at 16:25

  2. Jag kan inte leva utan Jaiku.

    mymlan

    04 december 2008 at 16:25

  3. Ahh, tusen tack! Vad tycker du om valet mellan Twitter och Jaiku?

    George

    04 december 2008 at 21:46

  4. Jaiku är mer byggt för snack. Det blir ofta långa kommentartrådar och det finns bättre stöd för det. Twitter är med för att ”följa” någon och kasta ut en fråga då och då. Flera som kör dubbelt kör Jaiku på svenska och Twitter på engelska.

    Per Axbom

    09 december 2008 at 06:31

  5. Så Twitter blir mer av en monolog, medan Jaiku främjar dialoger.. Jag har också märkt det, Jaiku blir ofta som ett miniforum, ibland ersätter det bloggars kommentarsfunktion för att diskussionerna förs i mikrobloggen istället.

    Intressant. Jag antar att det som styr i slutändan är vilket av de två ens kompisar och bekanta använder.

    George

    09 december 2008 at 09:38


Kommentera

