George Kanellos

Webbtrender deluxe

Kravaller

with 20 comments

Jag är otroligt upprörd, arg och ledsen.

I lördags mördades en 16-årig pojke, Alexis Grigoropoulos, av en polis i Aten. Folket har reagerat och det har resulterat i omfattande kravaller i Aten och i ett tiotal andra städer runtom i landet. Medierna rapporterar för fullt, men jag blir ännu mer upprörd när jag läser hur DN återger den officiella, vinklade bilden. För någon som inte förstår grekiska är det lätt att tro på den versionen, men har man följt grekisk media så inser man att sanningen är en annan.

Ελάτε τσογλάνια να εξηγηθούμε! Kom hit era skitungar så ska vi göra upp!
– Polisens ord innan dödskjutningen

På Youtube finns en video som togs under skottögonblicket, man ser inte vad som händer, men man kan höra skotten. Det finns också ett antal vittnesmål från människor som gick förbi just när skotten avlossades, och alla berättar en helt annan historia än den som officiellt presenteras av DN, Aftonbladet. SVD är mer objektiv i sin rapportering men nämner inte alls orsaken till dödskjutningen.

Polisens officiella uttalande är att en polisbil attackerades av ett 30-tal demonstranter, varvid en polis försökte försvara sig genom att skjuta tre skott. För er som inte förstår grekiska sammanfattar jag ögonvittnenas uttalanden på svenska.

Ögonvittnen säger att de såg två poliser gå ut ur patrullbilen och att de växlade hårda ord och svordomar med några ungdomar. ”Kom hit era skitungar så ska vi göra upp” sägs en av poliserna ha skrikit. Då kom några från klungan närmare och svor och skrek åt poliserna, som efter några muntliga turer svarade med att skjuta tre skott mot ungdomarna. Ögonvittnena är eniga om att polisen som sköt, siktade och hade för uppsåt att skjuta mot ungdomarna och inte bara för att varna. De talar om att han riktade pistolen och avlossade flera skott, eftersom det första inte träffade.

Jag vet att det ”bara” handlar om en person som dött, och att det händer mycket värre saker i världen. Men jag kan inte hjälpa att detta känns mycket närmare, mycket obehagligare. Jag älskar Aten, jag har tillbringat många somrar där, jag har gått på de gatorna som jag ser förstörda och i brand på bilderna i tidningarna. I somras fick jag dessutom uppleva denna konstiga känsla som uppstår när man är i centrala Aten, man hör helikoptrar i luften, man ser folk som flyr från centrum med svullna ögon, man känner hur tårgasen sticker starkt i ögonen, näsan och halsen, man ser små arméer av polisens specialstyrkor som väntar order eller jagar demonstranter. Det är inte så angenäma minnen. Särskilt inte när någon nu dött i onödan i samma sammanhang.

För att inte svälja mediernas ensidiga rapportering av detta finns ett antal alternativa källor. På Independent Media Center rapporterar vanligt folk som har sett och varit med i demonstrationerna och kravallerna. Det finns en del information på engelska och många kommentarer på grekiska. Det finns också mycket bilder från medverkande och förbipasserande, bilder som har en annan autenticitet än de bilder som publiceras av vanlig media.

Bilder från indymedia.org

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Written by George

08 december 2008 den 10:59

Publicerat i Annat

Tagged with , , , , ,

20 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Giorgios. Tack för det du skriver. Jag kan läsa lite grekiska och har skrivit om det hela flera gånger. Men jag förstår inte tillräckligt bra för att uppfatta såna saker som du skriver ovan. Men så mycket fattar jag att poliserna har begått ett grovt övergrep.

    Anders_S

    08 december 2008 at 11:42

  2. Ja det är uppenbart att det finns rätt få handlingar som motiverar polisens agerande. Flera ögonvittnen betonar dessutom att det ENDAST var verbala attacker som föregick skotten..

    George

    08 december 2008 at 12:18

  3. […] inte tillräckligt bra grekiska för att översätta, men tack vare en grekisktalande bloggare, George Kanellos, kan vi svenskar nu ta del av vad som verkligen hände i Exarchia i Athen när en tonåring […]

  4. […] en kommentar » Fram till mitt förra inlägg, som handlade om kravallerna i Aten, så handlade mina populäraste inlägg om Spotify. Det är inte svårt att gissa att Spotify är […]

  5. Vittnesmål? Hur objektivt är det då?

    Kan vi få en objektiv redovisning av vad som hände, och varför?

    Var det ett…hur är den politiska termen nu igen…socioekonomiskt svagt område?
    Slängde de sten före skottlossningen? Att man kan höra skottlossningen men inte se något ger ju inte så mycket?

    Eftersom vänstern är så intresserade i fallet så kan vi ju bara anta att det är ett s.k socioekonomiskt område, många invandrare inblandade (alt anarkister/kommunister/huliganer).

    Jag må vara fördomsfull, men jag har ändå lite svårt att tro att den grekiska polisen går runt och skjuter ner tonåringar för skojs skull. Brasilien? Visst. Grekland? Inte lika troligt. De må ha fuskat sig in i EU, men de är ändå ett något så när civiliserat land.

    Fast förstås, vänstern har ju bestämt sig från början…som alltid, oavsett om de har information eller inte. Vi andra vill ha lite mer info, lögner från svensk media eller från andra är information…men lite mer vore bra.

    Illwill

    08 december 2008 at 16:39

  6. IIIwill:
    Fuskat sig in i EU? Grekland valdes in 1981, du verkar blanda ihop begreppen och menar kanske EMU?

    Jonas

    08 december 2008 at 16:46

  7. IIIwill:

    du verkar misstänksam bara till en sida… Men tänk om den civiliserade Grekland, EU medlem sen 1981, har poliser som går runt och skjuter ner tonåringar utan någon allvarlig anledning. Tänk om det stämmer. Och vet du va? va fan spelar det för roll? gå o säga till hans mamma att det var rättvist att en snut-jävel mördade din son, eftersom han kastade en tom flaska! skärp dig nu och visa lite respekt. annars håll käften och bryr dig om hur s mp och v ska forma en allians!

    Grek

    08 december 2008 at 17:01

  8. Först och främst vill jag betona att varken jag eller inlägget har någon som helst politisk färg. Mitt syfte är inte att väcka politisk debatt. Jag är endast upprörd över att en 16-åring har blivit dödad på detta sätt.

    Nu till frågan, Illwill;

    När ett antal ögonvittnen ger en helt annan bild än den officiella bild som presenteras i svenska medier så är jag beredd att tro mer på vittnesmålen. Hade du följt grekisk tv så hade du förstått att den bild som målas upp i svenska medier (jag vet inte om andra länders rapportering) inte skulle accepteras för fem öre i Grekland. Där talar otaliga ögonvittnen i direktsändning på nyhetsprogram som mer eller mindre dedikeras ämnet sen lördag kväll.

    I Grekland finns det inte utrymme för att ”ursäkta” polisens agerande, och de två inblandade är häktade. Den ene för dråp (som inbegriper uppsåt) och olaga vapenanvändning, och den andre för medhjälp till dråp. Källa: http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=965330

    Så jag förstår inte vad du pratar om att skjuta för skojs skull; det är irrelevant i sakfrågan.

    Polisens motiv har jag som du märker inte kommenterat i mitt inlägg, för att det är helt enkelt inte känt. Men jag håller med dig om att han nog inte sköt för skojs skull.

    Jag tänker inte heller snappa upp din provokation i form av att Grekland skulle ha fuskat sig in i EU, det kan du forska vidare i på egen hand.

    George

    08 december 2008 at 17:06

  9. När vi inte vet vad som har hänt ska vi inte uttala förståelse för dom som tar lagen i egna händer, dömer hela poliskåren utan rätteång och bestraffar butiksägare i centrala Aten.

    Oskyldig tills man har bevisats skyldig, heter det. Men bitter-kommunisterna vill bara ha en anledning för att jävlas. De bryr sig inte ett skit om den döde pojkens familj, för de vill med all säkerhet inte att deras barn ska användas som ursäkt för våld mot samhället.

    Strutsman

    08 december 2008 at 20:32

  10. Ett tips till vänsterungdomar. Mucka inte med polisen.

    Danne

    08 december 2008 at 20:49

  11. Strutsman, jag är fascinerad över din logik. Vad skulle rättfärdiga att pojken blev dödad menar du? Anser du att ”bestraffningen av butiksägarna” och att ”döma utan rättegång” är av samma dignitet som en tonårings onödiga död? Om inte, var god tänk över prioriteringen i dina argument.

    Danne, det du säger är tyvärr rätt. Dessvärre säger det mer om polisen än om några ungdomar. Och ännu värre, det säger mest om dig och hur dina resonemang fungerar. Det gör mig ledsen.

    George

    08 december 2008 at 21:27

  12. Jag tänker inte ta ställning i skuldfrågan i det aktuella dödsfallet. Polisen kan vara skyldig, pojken kan själv ha skuld. Det får polisutredning och rättegång visa. Som vilket brottmål som helst, med andra ord.

    Ja, jag anser att kravallerna är av samma eller större dignitet som ett ouppklarat dödsfall. Av helt annan natur, men uppenbarligen med större nyhetsvärde. Kravallerna drabbar en väldig massa människor som vi VET är oskyldiga. Pojkens dödsfall vet vi ju inte än hur det gick till, men kravallerna kan vi se med egna ögon på TV.

    Du är inne på en farlig väg om du accepterar blind våld som hämnd på något som man inte ens vet är ett brott än. Det vore illa att acceptera blinda hämndaktioner överhuvudtaget, men det här är ännu värre.

    Det är en av mina politiska huvudteser, som även fungerar mot som argument mot kvotering. Om du bemöter något som du tror är orättvist med något som garanterat är orättvist, så kommer du att sluta med något som är mer orättvist än där du började. Precis så blir det också med godtycklig rättvisa och anarkister som domare och bödlar.

    Strutsman

    09 december 2008 at 08:43

  13. Strutsman, jag förespråkar absolut inte blint våld. Däremot förstår jag folkets reaktion, särskilt med tanke på missnöjet som redan fanns uppbyggt den senaste tiden. Jag är dock minst lika ledsen för den förstörelse som pågår, jag tror det är tydligt i mitt inlägg som vi nu diskuterar.

    Det är egentligen fel att ta ställning och säga vem som har rätt och fel i sådana situationer, för att det är aldrig en så skarp kontrast i verkligheten. Jag håller med dig om att det som pågår just nu är en ond spiral där en orättvis handling ger nästa, och det fortsätter neråt.

    Din logik har dock brister.

    Du blandar ihop företeelsernas moraliska dignitet med deras nyhetsvärde. Du jämför en tonårings förlorade liv med materiella/ekonomiska förluster. Du pratar om att vi ser kravallerna på TV, men du tar inte hänsyn till att det du ser inte nödvändigtvis är hela sanningen (hur skulle det gå till att visa den kompletta verkligheten, då hade man behövt filma ur varje individs perspektiv, och få med allas tankar och motiv). Du talar om anarkister som domare och bödlar, men du glömmer att det började med en polisman som agerade domare och bödel.

    Jag ställer mig inte på någons sida, för tyvärr så har alla inblandade fel på något sätt. Jag förmedlar vad grekiska medier – både sociala och icke – säger om läget just nu.

    Däremot tycker jag att om man ska komma med råd om värderingar och principer, så får man också ha en stabilare grund i sina resonemang.

    George

    09 december 2008 at 09:35

  14. Poliserna i Grekland är resultat av vad regeringen har producerat. De utbildas fortfarande med att använda sina fasistiska metoder. Det är känt faktum att polisen emellanåt har samarbetat med den naziztiska rörelsen Hrisi Avgi när de har varit in konflikt med anarchisterna (bla en incident i Patra där Hrisi Avgi attackerade invandrarområden).
    Alltså så är polisens metoder ett resultat av de fasistiska kvarlevor från junta tiden som vare sig PASOK eller ND har brytt sig om att röra om i grytan,
    Enligt Pasok och ND har vi en fungerande demokrati, om så är fallet kan de ersätta folkets vrede med pengar ministrarna har plockat i egen ficka.
    Själv tycker jag dock förstörelsen är fel med det är skamligt att lägga vikt vid bränder när själva problemet är faktiskt att demokratin inte fungerar som den ska!!

    Dimitra

    09 december 2008 at 10:18

  15. Alexanders avrättning (ja det var en klar avrättning) var droppen som fick bägaren att rinna över. Tusentals ungdomar är trötta på polisens översittarfasoner, arbetslöshet, och privatiseringen av universiteten, Samtidigt som de två stora partierna har varit inblandade i olika mutskandaler.

    Dimitra

    09 december 2008 at 10:27

  16. […] tack vare en grekisktalande bloggare, George Kanellos, kan vi svenskar nu ta del av vad som verkligen hände i Exarchia i Athen när en tonåring […]

  17. Ett antal ögonvittnen som med tanke på rapporteringen hörde till den döde ligistens gäng har ju inte speciellt hög trovärdighet.

    Det är lustigt att ingen ens ifrågasätter varför en 16-åring skall kaxa mot polisen. Har dom också straffrihet för ungdomar som det är här?

    Att man är ung är inget som gör att man skall tycka mer synd om offret. Dom är ute och provocerar och står för merparten av allt våld i samhället och oftast är det inte dom som råkar illa ut utan familjefäder eller andra oskyldig som blir påhoppade fegt bakifrån. Vi har ju ett antal sådana fall i Sverige. Kaxiga snorungar som tycker polisen är några man skall spotta på. Dom får skörda frukten av sitt beteende. Atagligen så har polisen som sköt räddat ett antal oskyldiga från att få sina liv förstörda av den här ligisten. För ingen kan säga att ungdomar som inte är ligister ställer sig och käftar med polisen.

    KalleK

    10 december 2008 at 23:09

  18. Tycker dom här våldsmakarna förstör sitt land. Tänk vad notan kommer att kosta efter detta. Hur fan ska man få ordning på en ekonomi om man måste lägga ner pengar på sånt här.

    Cardo

    11 december 2008 at 07:09

  19. KalleK
    Jag vet inte om ditt inlägg är värd någon kommentar, men jag väljer att göra det.
    Om polisens uppdrag är att sjuta kaxiga snorungar så kommer vi att hamna i en situation med arbetslösa lärare och tomma skolor.
    Jag vet inte om Alex var ligist eller ej, och jag bryr mig faktiskt inte, Däremot vill jag inte ha en polis som svarar med kulor för att de blev ”provocerade” eller hade ”en dålig dag”
    Som om en kirurg skulle lämna salen mitt i operationen för att han inte ”pallar” längre och patienten kanske är en ”snorunge”
    Nä du,, detta handlar om behovet att vara översittare och ett oacceptabelt fasictisk tänkande,
    Även nämna en stat som producerar dessa poliser, alla dessa ”snorungar” som vi ser ute i Athens gator är en produkt av ett misslyckande skolsystem.
    Det är dessa ”snorungar” som fällde Juntan, det är dessa ”snorungar” som kommer att kräva en bättre framtid
    Vi behöver mer ”snorungar” för att påminna oss om att inte ta dem eller deras framtid förgivet

    Dimitra

    11 december 2008 at 11:18

  20. Jag måste säga att det är skrämmande att se att så många ställer sig på polisens sida. Personligen (jag kanske tillhör ”bitter-kommunisterna” eller anarkisterna, eller vad ni nu väljer för missvisande epitet) så tror inte jag på att en stat ska kunna ha våldsmonopol om det inte är accepterat av samhället.

    Uppenbarligen är ju inte den grekiska polisens våldsmonopol accepterat av samhället, så samhället väljer att slå tillbaka.

    Jag tror att det är mycket farligt (och ignorant) att sitta och fördöma människors handling mot något de tycker är fel. Precis som Dimitra skriver så tror jag att dessa ”snorungar” är mycket viktiga för samhällelig förändring.

    Jag hörde på ett SVT-klipp att det hittills har kostat Grekland 2 miljarder SEK med kravallerna. En sådan sak sopar man inte under mattan hur som helst.

    Staten måste börja se till de punkter som folket kräver, annars så kommer de snart ha ett inbördeskrig i sitt eget hemland.

    Människor tar inte till våld hur som helst – det är något större bakom dessa kravaller än ”bara” en ung människa som har dödats. Det är dags att sluta upp med era korttänkta slutsatser och försöka sätta er in i frågan mer.

    Slutligen, tack George för att du ger en mer nyanserad bild av kravallerna.

    Anton

    14 december 2008 at 16:39


Kommentera

