George Kanellos

Webbtrender deluxe

Vem ska ta över internet – Google eller Facebook?

with 2 comments

Det pågår en ständig kamp om makten på internet. Denna makt handlar om information, kunskap om människor. Google, med all information de samlar in om våra internetvanor, är förstås en given aktör i denna kamp. Senast handlade det om en standard för webbkonton, där tanken är att man ska kunna flytta sin information mellan sajter, eller kanske till och med endast behöva ett konto för att logga in på flera sajter. Google har en egen standard, och Facebook har en egen. Och de kan dessutom inte prata med varandra.

Jaha, och på vilket sätt handlar det om makt? kanske någon undrar.

För det första har vi förstås konflikten om vems standard som ska ta över. När det handlar om en standard som ska minska antalet konton vi har på webben, så är det paradoxalt att man löser det genom att skapa ytterligare två standarder för detta ändamål. Det tycks motverka syftet. Det finns alltså en poäng att enas om ett gemensamt system, särskilt om man hade haft användarnas nytta ganska högt upp på prioriteringslistan. Då hade dessa två stora aktörer istället övervägt att använda något befintligt system istället för att hitta på två nya. OpenID har funnits sedan 2005 och Google anslöt sig faktiskt till detta för två månader sedan, enligt Wikipedia.

För det andra har vi det intressanta faktumet att systemen inte pratar med varandra. Varför inte? Är inte detta också helt paradoxalt när det handlar om system som ska förenkla kontohanteringen? Det är ganska uppenbart att det finns en konflikt, om än lite halvdold eller inofficiell. Frågan är om Facebook kan stå upp emot Google som ändå har en ganska stor massa bakom sig.

Annonser

Written by George

08 december 2008 den 09:24

Publicerat i Webb

Tagged with , , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Google skrämmer livet ur mig. Jag har varit med om tillfällen då epostadresser samlas upp för arbetsgrupper och liknande, och där alla har varit gmail-adresser. Google vet nu vilka nyheter vi läser, vad vi bloggar om, vad vi söker på, vilken epost vi skickar och vilka vänner vi har, information som vilken underrättelsetjänst som helst skulle mörda för. Och, betydligt mer läskigt, Google har ju stora möjligheter att utesluta information från sökningarna utan att det egentligen märks, vilket de också har gjort på exempelvis den Kinesiska regeringens begäran. Och eftersom de har blivit ett slags ad-hoc-nav för internet så märker ingen något. Man ska tänka på det i sammanhanget av att de inte heller är någon välgörenhetsorganisation utan ett vinstdrivande (och numera ganska cyniskt) företag.

    Med det sagt har jag inget annat än hat och förakt över för Tracebook heller. OpenID däremot är en mycket bra idé, även om Google är involverade i det. Du har helt rätt i att det finns en synbar motsättning mellan interoperabilitet och konkurrens. Många företag saboterar aktivt mot projekt att över huvud taget göra deras enheter användbara på andra sätt än de tänkt sig.

    Ett typiskt exempel är det genomruttna företaget (cr)Apples uppdateringar för sin kvasi-musikspelare (d)i(e)Pod som satte käppar i hjulen på de projekt som försökte kunna synkronisera musik med enheten utan iTunes för användning exempelvis under GNU/Linux, där iTunes faktiskt inte finns. Som belöning för projektets insats modifierade (cr)Apple programvaran i (d)i(e)Pod så att databasen kräver en autenciering med en hemlig nyckel, och hotade sedan projektet med stämning när det ändå fortsatte sitt arbete. Observera att detta var ideella programmerare som släppte koden fri för andra att använda.

    Tuss

    12 december 2008 at 17:58

  2. Hehe, du verkar vara mot ganska många av de stora aktörerna, Tuss. Jag har iofs inte mycket att säga till deras försvar, trots att jag till exempel gillar Apple, och har Facebook-konto. Just iPodens iTunestvång stör mig väldigt mycket, och är orsaken till varför jag inte har en enda låt på min 8GB iPhone längre – det är helt enkelt för krångligt när jag egentligen använder Winamp för all min musik.

    Det är mycket maktspel i luften, eller snarare på internet, just nu. Tyvärr känns det inte som att det kommer avta, tvärtom tror jag att det endast har börjat. Marknadskrafterna gör sitt, och konkurrensen gör att företag använder diverse strategier för att behålla och utöka sina andelar – vilket i slutändan drabbar oss användare, vare sig vi inser det eller inte.

    George

    12 december 2008 at 19:20


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: