George Kanellos

Webbtrender deluxe

Utvecklingen i Aten de senaste timmarna

with 16 comments

Jag hade hoppats att kravallerna och upploppen skulle avta efter Alexandros begravning. Igår morse var jag med i P4 Kalmar och kommenterade kort läget i Aten. Begravningen igår gick lugnt till, särskilt då Alexandros föräldrar hade bett om detta. Upploppen eskalerade dock under dagen och kravallerna fortsatte.

De flesta källorna jag följer är på grekiska, men jag länkar ändå för att det finns bilder, videomaterial och sist men inte minst finns ganska bra översättningsfunktioner att ta till. Här följer en sammanställning av rapporteringen från olika fronter:

Landet kommer troligen att försättas i undantagstillstånd om situationen inte förbättrats till imorgon, torsdag. Möjligen kommer förstärkningar att inkallas från Frankrike och Storbrittanien. Undantagstillståndet innebär bland annat att offentliga samlingar som inte godkänts av polisen är förbjudna. På torsdag kommer regeringen också ta ställning till om att eventuellt häva det skydd som finns på universitetsområdena så att polisen har rätt att komma in. Detta efter att det har konstaterats att universitetslaboratorierna används för tillverkning av molotovs.

Universiteten i Aten och Thessaloniki som båda ockuperas av studenter, har gått ut med varsin kommuniké med sin ståndpunkt.

Polisens fortsatta agerande har väckt starka reaktioner. Det finns video- och bildmaterial som visar poliser som skjuter i luften utan att vara i livsfara, och även poliser som riktar sina pistoler framåt, och inte uppåt. Detta väcker starka reaktioner då man förstås direkt associerar till den 16-åriga pojkens död, och omständigheterna kring den. Några timmar efter Alexandros begravning skjöt poliser ett femtontal gånger med sina pistoler i sammandrabbningar i Paleo Faliro. Hylsor hittades på gatan.

Bildbevis finns också på poliser som samarbetar med vissa skumma grupper, poliser som maskerar sig och deltar i upploppen och som attackerar demonstranter ”inifrån” för att skapa panik och skingra massorna. Många vittnesmål om att poliser provocerar och vandaliserar för att spä på missnöjet.

Premiärministern Karamanlis räddade Champions League-matchen i Aten, i hopp om att en vinst för Panathinaikos skulle förbättra atmosfären i staden. Jag undrar om det överhuvudtaget hade någon effekt att Panathinaikos vann med 1-0.

Utvecklingen av händelserna i Grekland går att följa på Twitter. Wikipedia har en artikel om kravallerna i Aten. DN rapporterar med högsta prio. SVD också, om än lite längre ner på sin etta. Aftonbladet har även kontakt med en svensk student som är i Aten just nu. På Flickr finns många bilder från händelserna sen lördagen. Här är bilder från Thessaloniki när ungdomar ger rosor till poliser i specialstyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Written by George

10 december 2008 den 12:18

Publicerat i Annat

Tagged with , , , , ,

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] nogsam sammanfattning av de senaste händelserna finns här. Efter min vistelse där har jag svårt för att kalla det för demokrations vagga, än mindre […]

  2. – Den preliminära obduktionen av den 15-årige pojke som sköts ihjäl i Aten i helgen visar att han dödades av en rikoschett, uppger nyhetsbyrån AFP.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1342263&from=rss

    Så vad säger alla anarkister nu?

    Apse

    10 december 2008 at 13:42

  3. Jag vet inte vad anarkisterna säger, men lär dig grekiska och läs följande artikel så inser du att AFP som SVT hänvisar till drar förhastade slutsatser.

    Ballistisk undersökning har inte gjorts ännu, och obduktionen visade att kulans riktning var uppifrån och ner. Hade det handlat om en rikoschett så säger experter att riktningen hade varit den motsatta. Polisen som sköt hävdar att det sista av de tre skotten gick ner i asfalten, och att det skulle studsat upp och träffat pojken.

    Du hittar också en alternativ rikoschettförklaring bland bilderna i detta inlägg.

    George

    10 december 2008 at 13:53

  4. Kala den trepes re blaka! Brizis ti patrida sou! Tha ginis i kainopgia Paskaliodou!
    Ti thelis va kani i astynomia?, otan erthoune i anarhiki va kapsoune to spiti sou tha trehis va paris tin astynomi va se boithisi!?
    H ellada xriazeta ena dunato kratos kai oxi anarhikos kai psyhika arostous.
    Lakon

    Lakon

    10 december 2008 at 14:31

  5. Lakon, den ebrisa oute esena oute tin patrida mou. Deikse ligo sebasmo tin epomeni fora pou epilekseis na ekfraseis tin gnomi sou sto blog mou. Epeidi diafoneis den simainei oti prepei na petagontai ta salia sou mexri edo ap’ tis fones.

    Eftersom detta är en svensk blogg svarar jag i sakfrågan på svenska.
    Du väljer att missförstå det jag skriver och tolkar mig helt fel. Det är synd, för jag har inga dolda agendor eller motiv, jag sammanställer befintliga källor så att andra som inte förstår grekiska kan ta del av en större bild. Eftersom du är väldigt upprörd över det jag skriver får du gärna presentera dig och vilka du representerar, samt berätta öppet vilken agenda du har med din smutskastande kommentar.

    George

    10 december 2008 at 14:40

  6. Jag har sett på nära håll vad unga anarkister och unga i extremvänstern gör hemma i grekland (även i ”fredstider”) och kan inte sympatisera med dem. Att läsa manifestet från de som occuperar universitet fick mig att vilja skratta och gråta på samma gång. Dessa ”revolutionärer” som konstant våldtar demokratin i demokratins namn är precis lika inskränkta och farliga som de testosteronstinna och praktiskt outbildade poliserna som ofta ingår i insatsstyrkorna.

    En regäll skärpning inom polisen med utbildning och sparkning av alla dessa ”macho-typer” som inte borde ha fått bli poliser borde ha skett för 10 år sen… man kan alltid hoppas på en skärpning nu… (H elpida pe8ainei teleytaia…)

    Silver

    10 december 2008 at 15:48

  7. Tyvärr är det som du säger, det finns inte någon ”sida” att sympatisera med, för att alla brister fundamentalt. Synd att hela situationen resulterar i att människors liv spills, vårt land förstörs och folk lever utan någon som helst framtidstro.

    George

    10 december 2008 at 16:00

  8. Du kan ta Dina konspirationer/paranoja/agenad etc och… Xeris.
    Har inte smuskastat Dig utan utryckt min frustration över vad som sker i Aten och Din enformiga blogg

    DU kan vissa lite respekt för de människor som drabbats i Grekland av de som har hänt.

    Du visar bilder på poliser i civila kläder ?? Är det en världsnyhet? Har Du inte sett det i Sverige?
    Lakon

    Lakon

    10 december 2008 at 16:04

  9. http://www.ekathimerini.com/
    För Er som vill ha en nyanserad rapportering på engelska.
    Lakon

    Lakon

    10 december 2008 at 16:25

  10. Är det en världsnyhet att folk ständigt rapporterar om hur polisen i många fall samarbetat med högst tvivelaktiga grupper, och i många fall ”infiltrerat” demonstranterna? Nej, det är det inte.

    Om vi nu ska anta att det är civila poliser, när såg du svensk civilpolis gå med järnrör i handen i kravallsammanhang?

    Att jag sammanställer grekiska mediers rapportering på svenska är inte respektlöst för de drabbade. Glöm det.

    Det jag skrev i min blogg i måndags står idag, två dagar senare, i svenska medier. Så jag är inte särskilt kontroversiell som du vill framställa.

    George

    10 december 2008 at 16:38

  11. De som är respeklöst är att Du framställer Dig som en ” oberoende” bloggare men i själva verket mycket tydligt presentera nyheterna vinklade. Jag är grek och känner till situation, försök med någon annan.
    Det stör Dig att polisen infilterar demostranterna och att en polis håller ett järnrör i ena handen
    Det stör Dig INTE att man bränt upp halva centrum, att massor av småföretagare är ruinerade!?
    Bara ett exempel på Ditt ” oberoende, ingen agenda blabla skisnack”
    Ska Du skriva på Din blog att den unga killen som dog var en brat/värsting, reglerad från flera skolor.
    Eller passar det inte in i Din ”oberoenda blabla ” rapportering.
    Stå för vad Du är!
    Lakon.

    Lakon

    10 december 2008 at 16:54

  12. […] tiden fortsätter generalstrejken i Grekland och George Kanellopoulos fortsätter att förmedla och översätta nyheter, bland annat att polisen har skjutit mot demonstranter mängder med gånger: Det finns video- och […]

  13. Du är grek med koll. Jag är grek med koll. Då har vi rett ut det, det leder oss ingenvart.

    Jag återger de nyheterna som av olika, för mig okända, orsaker inte når Sverige eller resten av Europa. Om du anser att jag vinklar dem kanske det beror på att det du läser här inte är det du hade velat se.

    Jag skrev varken positiva eller negativa rykten om Alexandros. Jag vägrar smutskasta en död tonåring som du och vissa andra gör, precis som om det skulle mildra hans död. Eller väntar du dig att folk reagerar: ”Jahaa, han var relegerad från flera skolor, jamen dååså, inte undra på att han blev skjuten då.”

    Angående det jag känner inför förstörelsen, citerar jag mitt tidigare inlägg:

    Jag vet att det “bara” handlar om en person som dött, och att det händer mycket värre saker i världen. Men jag kan inte hjälpa att detta känns mycket närmare, mycket obehagligare. Jag älskar Aten, jag har tillbringat många somrar där, jag har gått på de gatorna som jag ser förstörda och i brand på bilderna i tidningarna. I somras fick jag dessutom uppleva denna konstiga känsla som uppstår när man är i centrala Aten, man hör helikoptrar i luften, man ser folk som flyr från centrum med svullna ögon, man känner hur tårgasen sticker starkt i ögonen, näsan och halsen, man ser små arméer av polisens specialstyrkor som väntar order eller jagar demonstranter. Det är inte så angenäma minnen. Särskilt inte när någon nu dött i onödan i samma sammanhang.

    George

    10 december 2008 at 18:01

  14. Lakon oavsett vad oegenheter anarkisterna håller på med, och oavsett vilka terroristmetoder de använder (för det gör de) så ska polisen aldrig få ta till terroristmetoder själva! En sådan polismakt är inte den ”starka” polis som behövs!
    Eidika sthn xwra mas poy exei akoma ba8ies plhges apo palaioteres periodous…

    Silver

    11 december 2008 at 14:01

  15. George, din blogg är precis den oas och källa som du uttrycker att du vill att den ska vara. Det är helkonstigt hur misstolkningar om obduktionsresultat så snabbt kan nå igenom hela kedjan av AFP till TT till svensk TV. Att den anklagade polismannens advokat påstår någonting blir till sanning utan ett ”, säger den anklagade polismannens advokat”.

    Fortsätt sovra och leta och ifrågasätta!

    Mikael

    11 december 2008 at 16:40

  16. […] nogsam sammanfattning av de senaste händelserna finns här. Efter min vistelse i Aten har jag svårt för att kalla det för demokrations vagga, än mindre […]

    Bippo was there | Psykbryt

    17 februari 2009 at 11:53


Kommentera

