George Kanellos

Webbtrender deluxe

All publicitet är bra publicitet

with 2 comments

Min växjökollega Erik Sellström skrev följande i sin blogg för nån vecka sen:

Jag hoppas dessutom på mer offentligt missnöje från Uppsala. Vi behöver spaltmetrarna och gärna på riksnivå.

Ja, det handlar förstås om Kalmars och Växjös lärosätesfusion som kommer resultera i Linnéuniversitetet vid nästa årsskifte. Det är uppenbart att Uppsala universitet inte är så nöjda med att det nya lärosätet fick heta Linnéuniversitetet. Det verkar dessutom som att missnöjet inte bara finns inom Uppsala universitet, men även allmänt i staden.

Det snackas om Åsa-Nisse, att Linné hatade Småland och att Uppsala universitet är Linnés universitet. Jätteroligt, tycker jag!

Jag funderade på det där med spaltmetrarna som Erik skrev om. Jag håller helt och hållet med om att vi behöver publiciteten och vi ska inte vara rädda för negativa kommentarer och uttalanden. Jag påstår att all publicitet är bra publicitet. Det gäller bara att kunna hantera den och använda den till sin fördel.

Jag tycker till och med att vi kan provocera lite. Varför inte dra igång lite gerillamarknadsföring med klistermärken och flyers över hela Uppsala? Hela Sverige?

Här kommer lite förslag på budskap:

Finns som PDF om ni behöver trycka, bara att säga till så mejlar jag 🙂

Annonser

Written by George

26 februari 2009 den 16:16

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har kikat på inlägget. Jag tror inte på strategin att provocera fram missnöje och motsättningar. Då finns risken att vi får döpa om oss till Dackeuniversitetet. 😉

    Jag menar att vi behöver vara fler som bloggar positivt om Linnéuniversitetet och fusionen för att få upp det på www-agendan.

    Sen föredrar jag att passivt se eventuella spaltmetrar rulla in p g a andras missnöje snarare än att provocera fram dem.

    Erik Sellström

    27 februari 2009 at 15:43

  2. Det finns en uppsjö exempel på företag som använt (och provocerat) ett motstånd till sin fördel samtidigt som deras varumärke stärktes rejält. Benneton, Sisley, H&M t.ex. Att inte alltid vara politiskt korrekt betyder absolut inte att man blir diskvalificerad av samhället.

    Att provocera med glimten i ögat är dessutom ett sätt att visa på att organisationen inte är stel och tråkig, något som en akademisk organisation annars kan ha svårt att (be)visa.

    Sedan håller jag förstås med dig om att fler måste blogga positivt om Linnéuniversitetet, det är en grundförutsättning för spridning online.

    George

    28 februari 2009 at 17:18


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: